20 mnd: Mer utholdenhet og god effekt av kostholdsendringer

Nå er det øyeblikkelig 20 mnd siden transplantasjonen. Jeg har kommet over kneika på nyttårsforsettet mitt – kanskje fordi jeg startet allerede 26. desember 🙂

Jeg hadde besluttet følgende konkrete atferdsendringer:

  1. Slutte med alt sukkerinntak, inkludert totalslutt på sjokolade og sukkerholdige drikker. ( Jeg sluttet med brus for 15 år siden, men har hatt en lei tendens til å drikke mye sjokokaffe i det siste….)
  2. Gjøre yoga hver morgen
  3. Meditasjon hver dag
  4. Styrke og tøying hver dag

Erfaringene så langt?

Jeg har hatt to sprekker på sukker. Da jeg ryddet bort (eh…spiste)  resten av julekakene fra svigermor 3. januar, og da jeg drakk et glass brus 6. januar (og jeg drikker aldri brus! Det sier noe om suget!)   Da fikk jeg virkelig  bekreftet sannheten i utsagnet “det er ikke noe som heter nederlag, bare informasjon og nyttig tilbakemelding”. For de to gangene fikk jeg kraftig spastisitet i høyre fot, ca 2 timer etterpå. Jeg var ganske plaget i høst og særlig før jul, siden 25. des har jeg praktisk talt ikke hatt problemet (med mindre jeg har tatt meg helt ut). Det er nå to uker siden siste sprekk, og det er virkelig påfallende forbedring på kramper, urolig bein og spasmer – praktisk talt helt borte!

Jeg slet litt med å komme igang med yogaen, fikk ikke så mye mestring på morgenkvisten. Så nå fungerer følgende: Jeg starter hver eneste morgen med litt rolig, myk medisinsk-inspirert yoga. Legger yogamatta på badet kvelden i forveien, så er den varm og god, og jeg kan gjøre yoga i pysjen, før jeg gjør meg klar for dagen. Og så gjør jeg en skikkelig stretchy yogaøkt 2-3 kvelder i uka i tillegg. Hadde en nattlig yoga – kl halv to på natten – hvor jeg hadde sittet og jobbet alt for lenge utover, og plutselig kjente at kroppen ville gjøre yoga. Og det ble en av de beste øktene noensinne. Helt stille og mørkt rundt meg, “alene i verden-følelsen”, var mer fleksibel enn på flere år, helt nydelig.

Jeg begynner å få meditasjonen på plass. Fant en oversikt som beskrev ulike former for meditasjon, så nå varierer jeg litt etter dagsform og tålmodighet. Noen ganger slapper jeg av med et meditasjonsprogram på lydbok (Paul McKenna, fra hans bok om stress), andre ganger ligger jeg på yogamatta på varmt badegulv og bare puster dypt/scanner kroppen for gode følelser, eller jeg sitter i skredderstilling i sofaen og “puster meg helt ned” før jeg går over til visualisering.  Jeg kjører også mange ganger om dagen en kort øvelser hvor jeg lukker øynene, tenker på alt jeg er takknemlig for, og lar smilet og gleden spinne rundt bak øynene helt til jeg må smile på utsiden også. Den øvelsen har jeg fra McKenna, som kaller det å smøre hjernen og nervesystemet med honning, istedetfor det giftige stresset. Det tar bare noen sekunder, og effekten er virkelig god!

Styrke og stretcSnøfreserhing er fortsatt litt ad-hoc. Jeg var flink en periode med små, enkle styrkeøvelser for beina, men har falt litt ut. Tøyer ikke fast utenom yogaen, men kjenner allerede at den gir effekt, og vet av erfaring at da er det lettere å fortsette.

Denne uken har jeg forresten måkt snø, i mengder! Med skuffe, spade, kost og med verdens tyngste snøfreser. (Får snart traktorlappen by default!) Hadde flere dager på rad hvor jeg måkte tre økter om dagen, opptil en time hver gang. Og synes vel egentlig det var nok med trening. Jeg klarer mye mer måking enn før, uten å bli så sliten og sjanglete som jeg ble før. Og så synes jeg det er gøy, da 🙂

Så hvordan står jeg imot sukker? Jeg bruker i praksis tre hovedstrategier

  • Jeg unner meg kaffe med en sukett og fløte
  • Når jeg får sånt sug at jeg bare vil styrte ut i butikken, så kjører jeg en liten visualiserings/meditasjonsøvelse: Jeg spiller “filmen” helt ferdig i hodet: Jeg lever meg inn i opplevelsen av å gå i butikken og fråtse, kjøpe alt jeg har lyst på og litt til – og tenker at jeg kommer hjem og nyter det. Får vann i munnen, og fråtser i tankene. Spiser og spiser til jeg blir helt kvalm, kjenner den seige, klissete sjokoladen og lakrisen klisse seg til inne i meg, angeren kommer, jeg tenker at “Åh, jeg skulle aldri ha gjort det”! Og så åpner jeg øynene og roper inni meg (eller høyt hvis jeg er alene) Hah, jeg gjorde det IKKE!
  • Og selvfølgelig: Spise jevnt, ikke la blodsukkeret falle for mye, spise før jeg handler (om så bare en banan), og alltid ha wasa-pack med kremost og urter i veska. Og en babyflaske med vann.
  • …men det var veldig tungt forrige uke, så da ble det endel chips og peanøtter…..